O KONFERENCJI
ROLA RELIGII W FILOZOFII POLITYCZNEJ I ETYCE IMMANUELA KANTA, 14-16.05.2025
Dla Kanta filozofia religii jest tematem o fundamentalnym znaczeniu. Zajmuje się nim szczególnie w dziele Religia w obrębie samego rozumu (1793). Pozostając w duchu Oświecenia, Kant stanowczo sprzeciwia się wszelkim formom spekulatywnej wybujałości, przesądom, duchowemu fanatyzmowi i dogmatyzmowi opartemu na objawieniu. Zamiast tego dąży do zredukowania religii do tego, co można obronić przy pomocy rozumu. Zdaniem Kanta, zasady religijne i objawione nakazy są filozoficznie akceptowalne jedynie w takim zakresie, w jakim można je pogodzić z wymogami rozumu i moralności. Na przykład nie ma miejsca na wiarę w cuda (Religia w obrębie samego rozumu, Kraków 1993, s. 111–117). Pojawia się natomiast pytanie: czy filozoficzne wysiłki, aby radykalnie zracjonalizować religie i zredukować je do rozumnego fundamentu moralnego, są same w sobie rozumne?
W ramach konferencji podjęty zostanie szereg problemów naukowych. Przede wszystkim obejmują one:
(1) analizę Kantowskiego rozumienia religii (tj. znaczenia rozróżnienia między „religią jako służbą Bożą” a „czysto moralną religią”, jak również rozróżnienia między „wiarą kościelną” a „czystą wiarą religijną”);
(2) problem związku między filozofią religii a filozofią historii w myśli Kanta (ponieważ powiązanie tych kwestii pozwala na postrzeganie historii ludzkości jako procesu, w którym mamy do czynienia z postępem);
(3) kwestię politycznego znaczenia religii w pismach Kanta, która do tej pory była niedostatecznie analizowana (np. jego pogląd, że „religia jest najwyższą potrzebą państwową” [Spór fakultetów, Dzieła zebrane, t. 5, s. 200]);
(4) Habermasowskie ujęcie relacji między wiarą a rozumem, które jest obecnie szeroko dyskutowane;
(5) pozornie paradoksalne twierdzenia Kanta, który z jednej strony mówi: „Etyka [...] nie potrzebuje ani idei jakiejś innej, wyższej od człowieka, istoty dla poznania swego obowiązku, ani pobudki innej niż samo prawo, dla przestrzegania obowiązku” (Religia w obrębie samego rozumu, Kraków 1993, s. 23), a z drugiej strony stwierdza: „etyka [...]prowadzi nieodzownie do religii” (Religia w obrębie samego rozumu, s. 26);
(6) niezwykle trudne pytania dotyczące filozoficznej wartości analiz judaizmu dokonanych przez Kanta w Religii w obrębie samego rozumu oraz interpretację jego poglądów, które wymagają rzetelnych wyjaśnień.
Jak dziś odnosimy się do stanowiska Kanta – zwłaszcza w kontekście dyskusji o religii w przestrzeni publicznej? Współczesne społeczeństwa zachodnie charakteryzują się pluralizmem religii, które są ze sobą niekompatybilne. Dla dobra pokoju społecznego religie te zostały sprywatyzowane, a w państwach liberalnych obowiązuje zasada neutralności. Jednak do jakiego stopnia państwo powinno zachowywać tę neutralność? Czy powinno jedynie unikać stronniczości, czy też musi być aktywnie laickie (jak we Francji)? Jakie rozwiązania proponuje Kant i które z nich możemy uznać za możliwe do zaakceptowania w dzisiejszych warunkach?
Odpowiedź na te pytania jest istotna zarówno z punktu widzenia ogólnej refleksji nad spójnością i aktualnością oświeceniowego podejścia Kanta do religii, jak i w kontekście naszych współczesnych poglądów na religię oraz jej miejsca w sferze publicznej.
ZAPROSZENI WYKŁADOWCY
- Paul Guyer - Jonathan Nelson Professor emeritus of Humanities and Philosophy, Brown University.
- Christoph Horn - Professor and Director of Practical Philosophy and Ancient Philosophy at the University of Bonn.
- Heiner F. Klemme - Professor of Philosophy at Martin Luther University Halle-Wittenberg.
OPŁATY
W konferencji możliwe jest uczestnictwo czynne (z referatem) oraz bierne (bez referatu).
Czynny udział w konferencji (z referatem) jest płatny. Opłata konferencyjna wynosi:
- 400 zł (90 euro)
- 200 zł (45 euro) dla studentów i doktorantów
Opłatę należy wnieść do 07.05.2025 r. przelewem na konto bankowe Uniwersytetu Łódzkiego:
Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna
83 1240 3028 1111 0011 4849 4748
for foreign transfers:
IBAN: PL83 1240 3028 1111 0011 4849 4748
BIC/SWIFT: PKOPPLPW
z dopiskiem: konferencja THE ROLE OF RELIGION
Bierny udział w konferencji jest bezpłatny.
REJESTRACJA
Rejestracja wymagana jest zarówno w przypadku uczestników aktywnych (z referatem) oraz uczestników biernych. Rejestracji należy dokonać przy pomocy formularza rejestracyjnego.
REGULAMIN KONFERENCJI
Regulamin konferencji jest dostępny tutaj: https://tinyurl.com/rmr4cku4 (wersja polska), https://tinyurl.com/5bxxfwuk (wersja angielska).
POPRZEDNIE EDYCJE
- 2024: Kant and his significance for the present – Kant und seine Bedeutung für die Gegenwart
- 2022: Visions of good life in the Antiquity – physical, spiritual and social. Ancient Medicine and Philosophy
- 2021: Christianity and Democracy / Christentum und Demokratie
- 2019: Celebrating the philosophical and intellectual achievements of Jürgen Habermas / Philosoph und Intellektueller in Zeiten des Umbruchs. Zur Würdigung des Werks von Jürgen Habermas aus Anlass seines 90. Geburtstages
- 2018: Europe as an Idea and as a Viable Project founded on «Logos» / Europa als eine Idee und als ein tragfähiges Projekt gegründet auf «Logos»
- 2017: Früherer und Zeitgenössischer Sinn und Begriff von Weisheit
- 2016: The Idea and the Practice of Republicanism
- 2015: Moral Universalism and Non-ideal Normativity / Nichtideale Normativität
- 2014: Human Rights: from Theoretical Justifications to Dilemmas of Practical Applications
MEDIA
W roku 2010, nim zainicjowano organizowanie cyklicznej konferencji pod wspólną nazwą «Normativity & Praxis», Katedra Etyki zorganizowała – w ramach projektu Aktualność i praktyczne znaczenie filozofii państwa i prawa Immanuela Kanta (numer projektu: N101249434 [2494/B/H03/2008/34]) – międzynarodową konferencję „The Topicality of Kant's Philosophy of State and Law”, tematycznie pokrewną konferencji organizowanej w roku 2025 The Role of Religion in Kant's Political Philosophy and Ethics. Przy okazji konferencji organizowanej w roku 2010 mgr Ewa Wyrębska, wówczas doktorantka i asystentka zatrudniona w Katedrze Etyki Uniwersytetu Łódzkiego, przeprowadziła wywiady z następującymi referentami ówczesnej konferencji: prof. Paulem Guyerem, prof. Reinharden Brandtem, prof. Berndem Ludwigiem i prof. Alessandro Pinzanim.